Uitdaging
Sociale verkiezingen
Wanneer er sociale verkiezingen werden georganiseerd bij het spoor, wilde de vakbond ACOD spoor haar kandidaten op de kaart zetten.
Ze wilde mensen bij de spoorwegen aanmoedigen om voor ACOD te stemmen of om lid te worden, als ze dat nog niet zijn.
Maar hoe voer je campagne zonder tientallen video's te moeten maken voor de kandidaten, in alle gewesten en beroepsgroepen van het spoor?
Aanpak
Tom Cruise à la Belge
We besloten om alles in te zetten op één video, voor alle kandidaten. Eén spot die fierheid uitstraalt over de geschiedenis van de socialistische beweging, mét een knipoog.
Zo ontstond de sympathieke antiheld van de vakbondsman: zijn naam is Bond, Vakbond. Onze held zorgt voor moederschapsverlof, betaalde vakantie en ergonomische stoelen.
Zoals iedereen weet, stappen helden in slowmotion weg terwijl achter hem iets spectaculairs ontploft. Dat hadden we kunnen Photoshoppen, maar een echte held doet zijn stunts zelf. Je bent Tom Cruise à la Belge of je bent het niet. Met de hulp van een expert in pyrotechnieken gingen we knallen op het motorcrossterrein van Lommel.
De slogan ‘de vakbond, 150 jaar cool’, moest de fierheid finaal onderstrepen.
Resultaat
Breed inzetbaar, tot ver na de campagne
We adviseerden het ACOD Spoor bij het gebruik van de video op de interne communicatiedragers. De video werd massaal gedeeld via de sociale media. Voor extra zichtbaarheid bij de werknemers van het spoor hebben we een gerichte advertentiecampagne op Facebook opgezet.
Ook na de sociale verkiezingen leefde de breed inzetbare video verder, in verschillende versies. Voor een andere vakbondscentrale maakten we een licht aangepaste versie.
Trouwens: ACOD Spoor won de sociale verkiezingen dat jaar.
Toeval? Tom Cruise denkt er het zijne van!