Uitdaging
Video strategie voor de nieuwsredactie
In een tijd waarin publiek steeds meer content consumeert via sociale media en minder via websites, stond het online nieuwsmedium De Wereld Morgen voor een uitdaging.
De redactie vroeg aan docwerkers om video’s te maken voor hun social media kanalen, met een overkoepelende strategie.
Maar hoe genereer je zichtbaarheid zonder de eigenheid van De Wereld Morgen uit het oog te verliezen?
Aanpak
Gluren bij de buren
We analyseerden virale nieuwsvideo’s van toonaangevende online nieuwsmedia zoals AJ+ en Vox. Wat maakt hun formats succesvol?
Daarna staken we de handen uit de mouwen en probeerden we hun successen te evenaren. Na experimenteren met verschillende formats, ontdekten we iets dat niet alleen succesvol was maar ook efficiënt in serie kon worden geproduceerd: de visuele column.
AANPAK
Strak concept dat je kan herhalen
In elke video deelt een opiniemaker binnen enkele minuten een verrassende 'inconvenient truth' over grote thema’s zoals arbeid, drugsbeleid of oorlog. We kozen thema’s met een groot evergreen gehalte om langdurige relevantie te garanderen, een essentieel aspect voor een nieuwsmedium met beperkte middelen.
Voor herkenbaarheid legden we de focus op een consistente look die eenvoudig te repliceren was, zelfs op steeds wisselende locaties.
En last but not least: we perfectioneerden de storytelling met een sterke opener en een vlotte afwisseling van informatie en emotie om de kijker geboeid te houden.
RESULTAAT
Viraal bereik
Ondanks de schijnbaar eenvoudige uitstraling werden de video’s van De Wereld Morgen een regelrechte kijkcijferhit.
De meeste video’s bereikten vlot de 100.000 kijkers, met uitschieters over het miljoen.
Gedurende de twee jaar waarin docwerkers deze video’s realiseerde voor De Wereld Morgen, verdubbelde het aantal volgers op hun Facebookpagina van 20.000 naar 40.000.