Ons.Vlaanderen

Creatief tegen extreemrechts

Uitdaging

Weapon of Mass Information

Bij de nationale, Europese en regionale verkiezingen van 9 juni 2024 staat er veel op het spel. De peilingen voorspellen een grote overwinning voor de Belgische extreemrechtse partij Vlaams Belang.

 

Het collectief Ons.Vlaanderen besloot om dit niet zonder slag of stoot te laten passeren en om het Vlaams Belang rechtstreeks uit te dagen. Ze benaderden Docwerkers om een reeks video's te bedenken die de kiezer informeren over het gevaar van deze partij voor de democratie.

 

Aanpak

Onderzoek en Planning als Basis

We doorploegden academisch onderzoek en bestudeerden succesvolle grassroots-campagnes tegen rechts-extremisme in binnen- en buitenland. We lieten ons inspireren door humoristische voorlichtingsfilms tegen spijbelen en de Britse traditie om boodschappen van algemeen nut als horrorfilms te verpakken.

 

Op basis daarvan bedachten we creatieve invalshoeken voor verschillende thema's en doelgroepen.

 

De video's moesten in recordtempo worden gerealiseerd, maar dankzij de vaste hand van onze producers en de betrokkenheid van onze freelancers kon alles volgens plan verlopen.

Aanpak

Diverse Video's voor Verschillende Doelgroepen

In een eerste salvo van zes video's spreken fictieve Vlaamse bedrijfsleiders, gespeeld door acteurs, hun bewondering uit voor het VB. Ze ontkrachten het idee dat het VB een sociale partij is.

 

Vier andere filmpjes schetsen een donkere toekomst waarin de partij aan de macht is in 2027. Abortus blijkt bijna onmogelijk geworden, en homoseksuele leerkrachten zijn ontslagen na klachten van ouders via een 'woke-kliklijn'.

 

Wat verbindt een jogger, een vlieg en de kathedraal van Antwerpen? De apotheose is een filmpje vol absurde humor, gericht op jongeren die voor het eerst gaan stemmen. We zien hoe een stem voor extreemrechts onvoorziene gevolgen heeft.

RESULTAAT

Een Campagne met Lef

'Vlaanderen weer van ons' luidt de verkiezingsslogan van het Vlaams Belang. Het collectief Ons.Vlaanderen borduurde daarop voort met filmpjes op Facebook, Instagram, TikTok, Twitch en YouTube om te informeren over het VB-programma.

 

Meer dan een miljoen Vlaamse internetgebruikers keken een video van Ons.Vlaanderen helemaal uit. De campagne werd druk besproken in de pers en lokte geïrriteerde reacties uit bij de top van het VB.

 

Het VB haalde een veel slechter verkiezingsresultaat dan de peilingen voorspelden. Onder het motto 'vele kleintjes maken een groot' mag dit succes ook ten dele aan Ons.Vlaanderen worden toegeschreven, niet waar?

Onze rol in dit project:

creatief concept
research
scenario
planning
opname
aansturing team
casting
postproductie

Samenwerken? Vertel ons wat je zoekt

Blijf op de hoogte