Uitdaging
Victim blaming is niet OK
Steeds meer jongeren sturen intieme beelden naar elkaar: ‘sexting’ in plaats van ‘texting’. Af en toe worden die beelden niet privé gehouden, maar publiek verspreid. Slachtoffers worden voor schut gezet, soms met dramatische gevolgen.
“Als iemands intieme selfies publiek worden gedeeld, dan had die die foto’s zelf maar niet moeten maken en versturen”: met die mening is Vrouwenraad het niét eens.
Vrouwenraad wil iets doen aan victim blaming wanneer sexting misloopt. Deze organisatie gaat immers voluit voor gelijke kansen en rechten voor m/v/x in een diverse samenleving.
Aanpak
De perceptie omkeren
Vrouwenraad wilde de dominante perceptie doorbreken: intieme beelden naar elkaar sturen is oké. Maar die foto’s van iemand anders verspreiden, dát is niet oké.
Samen met Vrouwenraad kozen we voor een positieve aanpak, tegen het belerende vingertje. We bedachten een campagnespot die resoluut pro ‘sexting’ is, zolang je elkaars grenzen respecteert.
De spot moest de aandacht trekken, om ruimte te maken voor het genuanceerde verhaal van Vrouwenraad.
Resultaat
Nuance in beeld
We hielden de spot en het bijbehorende persdossier achter de hand, tot het juiste moment.
Toen enkele BV’s het slachtoffer werden van iemand die hun intieme beelden verspreidde, stond het onderwerp centraal in het publieke debat.
Vrouwenraad kon bliksemsnel reageren: de spot en het bijbehorende persdossier werden gelanceerd en ruim opgepikt in de media.
Mission accomplished!