De Madammen van Mathilde
Mathilde organiseert de allereerste Miss verkiezing voor dakloze vrouwen ter wereld
HET VERHAAL
Missverkiezing voor dakloze vrouwen
“Klinkt fouter dan fout, maar wacht even met uw oordeel tot u ‘De Madammen van Mathilde’ hebt gezien. Het is een aangrijpend portret van drie door het leven getekende vrouwen”
HUMO
Aanpak
Direct cinema
‘De Madammen van Mathilde’ is gefilmd als ‘direct cinema’. We brachten gedurende anderhalf jaar vele honderden uren door met de protagonisten en de camera registreerde de gebeurtenissen zoals ze zich ontwikkelden.
Samen met monteur Geert Veuskens werd 120 uur beeldmateriaal gemonteerd tot een krachtige film van 52 minuten.
Resultaat
Onze eerste digitale campagne
’De Madammen van Mathilde’ werd bekroond met de Prijs voor Aanstormend Talent van de Vlaamse Vereniging voor Filmkritiek, overhandigd door regisseur Robbe De Hert tijdens het Festival van de Sociale Film.
Na de televisie-uitzending werd de film via een digitale campagne ter beschikking gesteld van middenveldorganisaties. We ontwikkelden een website in vier talen, waar de film gratis kon worden bekeken of aangevraagd voor vertoning, maar ook met een educatief pakket rond dakloosheid.
Tientallen vertoningen over de hele wereld volgden: in de legendarische Cineteca in Madrid, in het stadspark van Cusco en op een festival voor sociale film in New York. Maar ook in Colombia, Slowakije, Finland, India en Nederland brachten ‘De Madammen van Mathilde’ mensen samen om te discussiëren over armoedebestrijding.