De Madammen van Mathilde

Mathilde organiseert de allereerste Miss verkiezing voor dakloze vrouwen ter wereld

HET VERHAAL

Missverkiezing voor dakloze vrouwen

Mathilde organiseert de allereerste missverkiezing voor dakloze vrouwen ter wereld. Vijftien vrouwen dingen mee naar de hoofdprijs: één jaar gratis huur. Deelneemster Pascale hoopt het huis te winnen, om zo het hoederecht over haar dochter van 7 terug te krijgen.

 

We volgen de kandidaten gedurende achttien maanden, tijdens en na de verkiezing.  Welke impact heeft deze bijzondere missverkiezing op hun leven?

 

‘De Madammen van Mathilde’ (52 minuten - 2012)  is een documentaire van Pieter De Vos, uitgebracht op de internationale dag van strijd tegen armoede.

“Klinkt fouter dan fout, maar wacht even met uw oordeel tot u ‘De Madammen van Mathilde’ hebt gezien. Het is een aangrijpend portret van drie door het leven getekende vrouwen”

 

HUMO

Aanpak

Direct cinema

‘De Madammen van Mathilde’ is gefilmd als ‘direct cinema’. We brachten gedurende anderhalf jaar vele honderden uren door met de protagonisten en de camera registreerde de gebeurtenissen zoals ze zich ontwikkelden.

 

Samen met monteur Geert Veuskens werd 120 uur beeldmateriaal gemonteerd tot een krachtige film van 52 minuten.

 

 

Resultaat

Onze eerste digitale campagne

'De Madammen van Mathilde’ werd uitgezonden op Acht TV en NPO. Items in Knack, Gazet Van Antwerpen, Vice Magazine en op Radio 1 zetten de documentaire in de kijker.

 

’De Madammen van Mathilde’ werd bekroond met de Prijs voor Aanstormend Talent van de Vlaamse Vereniging voor Filmkritiek, overhandigd door regisseur Robbe De Hert tijdens het Festival van de Sociale Film.
 

Na de televisie-uitzending werd de film via een digitale campagne ter beschikking gesteld van middenveldorganisaties. We ontwikkelden een website in vier talen, waar de film gratis kon worden bekeken of aangevraagd voor vertoning, maar ook met een educatief pakket rond dakloosheid.

 

Tientallen vertoningen over de hele wereld volgden: in de legendarische Cineteca in Madrid, in het stadspark van Cusco en op een festival voor sociale film in New York. Maar ook in Colombia, Slowakije, Finland, India en Nederland brachten ‘De Madammen van Mathilde’ mensen samen om te discussiëren over armoedebestrijding.

Onze rol in dit project:

creatief concept
research
scenario
opname
regie
postproductie
communicatieplan
website

Samenwerken? Vertel ons wat je zoekt

Blijf op de hoogte